Emancypacja, przedsiębiorczość, wrażliwość na sprawy społeczne – takimi cechami charakteryzowali się dziewiętnastowieczni gliwiccy przedsiębiorcy wyznania mojżeszowego. To właśnie im poświęciliśmy kolejną wirtualną wystawę w dwujęzycznym Muzeum online. Chcemy przybliżyć sylwetki przedsiębiorców nie tylko tych znanych, którzy do dziś inspirują, jak np. rodzinę Troplowitzów; w tym sławnego Oscara Troplowitza, właściciela i innowatora znanej kosmetycznej firmy produkującej m.in. śnieżnobiały krem w charakterystycznych niebieskich okrągłych pudełeczkach; lecz również tych których historie były dotychczas zamknięte w archiwach i niedostępne szerokiej publiczności. Takimi postaciami byli m.in. Heinrich Kern, dr David Hiller czy rodzinna Blumenreichów. A dlaczego warto poznać historie tych Gliwiczan? Odpowiedzi jest tyle, ile czytających i poszukujących piękna we wspólnym polsko-niemieckim-żydowskim dziedzictwie.
Wystawa jest jednie śladem cyfrowym i inspiracją do dalszego odkrywania dziedzictwa i tożsamości miasta.
Autor tekstów: Seweryn Botor
Redakcja polska: Anna Zygmanowska
Tłumaczenia: Biura tłumaczeń Presto
Redakcja niemiecka: Jan Opielka
Fotografie: Anna Gołębiowska
Koordynatorka i pomysłodawczyni: Katarzyna Opielka
Zapraszamy do zapoznania się z wystawą „Gliwiccy przedsiębiorcy”:
https://muzeum.haus.pl/wystawa/wirtualna-wystawa-gliwiccy-przedsiebiorcy/
Projekt był współfinansowany ze środków Konsulatu Generalnego Niemiec we Wrocławiu oraz z programu „Spójnik”.