Nauka zaczyna się od wędrówki, wyruszania w drogę, podążania za głosem serca i umysłu. Sokrates wiedział, że aby pobudzić chęć kształcenia, trzeba uruchomić emocje. Edukacja nie może być prostym przekazem informacji, suchych faktów, bo w ten sposób nie zapadnie w pamięć. Zdobyta wiedza będzie nam obojętna, ulotna i niestety odejdzie do lamusa. Edukatorzy i edukatorki współpracujący w ramach projektu „Muzeum online” realizowanego przez Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej chcą, by treści i obrazy podczas warsztatów były bezsprzecznie ciekawym przeżyciem – chcą młodzież zaangażować, przebudzić, wpleść emocje i twórczość w edukację korzystając również z dobrodziejstw internetu. Treści i inspiracje do scenariuszy lekcyjnych edukatorzy czerpią z zdigitalizowanych wystaw poświęconym szeroko rozumianej tożsamości ludzi pogranicza. Dotychczas można zwiedzać online wystawę pt. „Dziadek z Wehrmachtu. Doświadczenia zapisane w pamięci”, autorstwa Magdaleny Lapshin, dra Marcina Jarząbka, Karoliny Żłobeckiej. Kolejna to „Na granicy. Rzecz o czasach, ludziach i miejscach” przygotowana przez Dawida Smolorza, czy najświeższa ekspozycja poświęcona genealogii pt. „W poszukiwaniu dziadków…”, której kuratorką jest Marta Maćkowiak.
Materiały edukacyjne dedykujemy młodzieży i nauczycielom – odkrywanie dziedzictwa kulturowego mniejszości może być fascynującą przygodą. Wszystkie treści są dostępne po polsku i niemiecku.
Link do edukacji: https://muzeum.haus.pl/edukacja/
Projekt „Muzeum online” jest finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ojczyzny RFN, Fundacji Dom Górnośląski i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.